Foredrag med Sanne Ransby d. 30.3 kl. 19:30

Skyer i striben eller stribede skyer

Billedtæpper har traditionelt set været historiefortællinger, enten helt abstrakt i farve-/stribe- og mønsterkompositioner eller gobelinernes mytologiske fortællinger eller fortællinger om politik, magt og rigdom.

Min intention er at lade det nutidige billedtæppe både være en enkel stribekomposition, en mønstring, en sanselig oplevelse i rummet og en billedmæssig stilfærdig reflektion over at være menneske i verden.

Jeg blander digitalt skitsearbejde og billedvæveteknikker med skaftevævning for at opnå den arbejdsproces der giver mig den største frihed og arbejdsglæde og jeg indfarver selv mine materialer for at få mest mulig foranderlighed og liv i fladen.
Jeg holder af at forholde mig til konkrete rum og at lade vævningerne ’række ud’ med løse frynser, eller komme ud i rummet på stativer. Se mere på sanneransby.dk og instagram.com/sanneransby/

I foredraget vil jeg belyse de forskellige processer og overvejelser på vejen til færdigt værk. Jeg medbringer også prøver og skitser i fysisk form.

Vildmarkssweatre 2

Af  Linka Neumann, oversætter: Rachel Søgaard

Forlag: Turbine

ISBN: 987-87-4066-996-1

Pris: 179 kr

Eventyret fortsætter med varme sweatre til eventyrer i alle aldre.  Ja det må siges på alle niveauer. Linka har gjort det igen, klassiske trøjer med raglanærmer eller påsatte ærmer. Trøjer i eventyrlige mønstre med motiver af isbjørne, slædehunde, poter eller smukke mønstre med inspiration fra det høje nord.

Bogen indeholder 9 opskrifter på sweatre til voksen og som Lina skriver har små eventyrer også brug for varme sweatre hvorfor der er 6 opskrifter, alle str. 1 – 10 år, på børnemodeller af hendes mest populære design. Modellerne er vist i forskellige farvekombinationer og varianter. Afslutningsvis opskrift på modeller af 3 huer og 2 vanter, til når bunken med restgarn har vokset sig for stor.

Opskrifterne er enkle og lige at gå til, medmindre du ikke er begejstret for at skulle strikke med flere farver på en gang. For størstedelen af mønstrene arbejdes kun med 2 farver ad gangen kun få mønstre har kortvarigt enkelte steder 3 farver på en omgang.

Garnet er norsk og islandsk uld fra norske og islandske får, et miljørigtigt og robust garn strikket på pinde nr. 4,5 mm eller 6 mm. Sweatre der egner sig til udendørs brug i alt slags vejr.  Ønskes blødere sweatre, eksempelvis til børn, er anbefalet et garn der er 50% uld og 50% alpaka, her på pinde 3,5 mm. Linka har selv haft indflydelse på udviklingen af nogle af garnerne.

Linkas første bog, Vildmarkssweatre, der udkom på dansk i 2020, var populær og som hun skriver var hun overvældet over responsen og nød eventyret at følge med på Instergram og se sine modeller blive strikket op.  Denne første bog er oversat fra norsk til både russisk, tysk, dansk, svensk og finsk.

Vildmarkssweatre 2 er udgivet på dansk i 2021. Modellerne er populære og det kombineret med Corona har gjort at bl. a. den islandske garnproducent slet ikke kan følge med efterspørgslen. Dette måtte jeg erfare da jeg forsøgte at købe garn for at ville strikke en af modellerne, men det er naturligvis også mere bæredygtig som dansker at strikke i dansk uldgarn. Bogen er rigt illustreret med smukke billeder fra det høje nord, et eventyr i sig selv at bladre i. Man kan kun blive glad og får lyst til at strikke modellerne.

Anmeldt af Birthe Ammitzbøll

Tekstile billeder med broderi og budskaber

Af Ulva Ugerup

Forlaget: Kratte.dk

ISBN: 987-87-9957-626-5

Pris: 198 kr

Hvorfor skulle man åbne bogen Tekstile billeder med broderi og budskaber?

Det skal man fordi forfatteren Ulva Ugerup smitter med sin begejstring for interessante kvinder. Denne svenske dame har i årevis syet sine ”tanter” på diverse tekstiler på både maskine og i hånden og nu er de på opfordring blevet delt i denne bog på 73 sider. Hun bruger dimser, pailletter, knappe, prøvepose clips og hvad hun nu ellers lige finder og føler for at sy med i, for at portrættere de kvinder hun syntes har gjort en forskel i verden. Måske er det kvinder hun er stødt på, mens hun læste kunsthistorie og litteraturhistorie på universitetet i Lund, måske igennem sit årelange virke i AB bibliotekstjenesten? Uanset hvor hun har gravet alle disse kvinder op, så kommer de i hvert fald ud i tekstiler fra hendes hænder.

De fleste får deres eget portræt, men ind imellem og lidt tilfældigt, opstår der 2 damer ved siden af hinanden på et værk. Som nu f.eks. Tabitha Babbitt der i 1813 opfandt rundsaven, hun har fået plads ved siden af Karen Blixen der har fået en kapsel fundet på gaden som pynt på turbanen og de danser riverdance (det er der faktisk mange af ”Tanterne” der gør), men Ulva husker ikke lige hvorfor de kom til at stå sammen, det kunne være noget med at Karen Blixen også ville passe godt på det stof funderer hun.

Der er også en hattekalender i bogen. Et værk hvor der er syet 12 berømte damers hat ud for hver sin måned med navnet på indehaveren under. Billedet hedder Freedom Fighter og i midten af kalenderen/billedet, står en dame med perlebriller på og en krop i en Cocio dåsekjole der er ganske chick.

Bogens opsætning er med billederne af tanterne i fokus og så har Ulva kommenteret på dem ved siden af. Hun kommer både med politiske meninger, beundring for genialt arbejde, humoristiske funderinger og vrede over kriminalitet overfor ældre mennesker i Sverige.

Vi kommer godt rundt i verden og opdager mange vigtige kvinder som man måske ikke lige selv havde fået øje på. Stilen i billederne er naiv, som hun selv udtrykker det og de oser mere af hopla og humør, end perfekt finish. Men det gør ikke noget her, man bliver smittet af Ulva og hendes begejstring for kvinder med betydning og tekstiler og sidder tilbage med smil i øjnene og godt humør i kroppen.

Anmeldt af Rikke Lyng Christensen

Sashiko, Japansk broderi

Af Elise Nilsson, oversætter: Tine Wessell

Forlag: Turbine

ISBN: 987-87-4067-484-2

Pris: 230 kr

Forfatteren er svenske Elise Nilsson, som er uddannet tekstillærer. Under et besøg i Japan stødte hun på traditionel  håndarbejde. Hun har deltaget i flere kurser i Sverige og Japan.

Da jeg modtog bogen om japansk broderi, havde jeg allerede  en

forestilling om en meget langsom broderiform, som krævede et helt liv at beherske. En af mine yndlings malere, japanske Hoksai sagde før han døde  som 90 årig:” Hvis himlen bare havde givet mig 5 år mere, kunne jeg vist være blevet en virkelig maler”. Der er bevaret over 35000 billeder fra hans hånd. Til min overraskelse viste det sig, at Sashiko’ er en enkel broderiform, som selv et 5 års barn kan udføre.

Oprindelig var teknikken brugt til at reparere og forskønne tøj. Brug og smid væk- kulturen påvirker  jordens ressourcer. Så nutiden kan både genanvende teknikken, reparere tekstiler og forskønne dem. Desuden  lægger bogen op til, at reststoffer og tråde kan genanvendes i nyskabende tekstile projekter. Her kommer  simpel og elegant  japanske design atter til udtryk. For Sashikoteknikken er enkel og gentager enkle, geometriske mønstre.

Bogen viser smukke broderier fra en håndarbejdsbutik i Tokyo.

Teknikken ligner lidt de” broderier”,  jeg blev præsenteret for,  som barn. En vaflet gulvklud, hvor man kunne trække tråde igennem de ophøjede vævninger. Var man mere modig, kunne man lave mønstre ved at krydse stingene. Fra at være en reparationsteknik til en form for japansk folkebroderi, er der nu dekorative mønstre til køkkentekstiler, modetøj , opbevaringsæsker, – dåser, -kasser, – krukker, -tasker mm. Lap og reparer-trenden , der betyder, at et hul fremhæves eller dekoreres i stedet for at  blive skjult.

Bogen giver udførlig  oplysning om materialer, hjælpemidler, mønstre og syvejledning.

I dekorations øjemed  fremhæves forskønnelse til hjemmet i form af dekorerede puder, skamler, billeder , duft- og nålepuder.

Bogens overskrifter, som signalerer de forskellige mønstre er næsten et japansk digt. Der er 25 skønne navne som : dan kikko,  yokogushi , kikkozashi,  hitomezashi,  ganzezashi,  hishi moya,

Asanoha, kagome, komenohanazashi og nowaki.

Bogens titel er Sashiko, det meditative japanske sting.

Ved første øjekast ser det enkelt ud, men teknikken kan udvikles og forfines. Stingene gentages og sys i et flow, der kan være meditativt og give både krop og sjæl  ro i en tid, hvor alt  går stærkt og der forventes hurtige resultater. Broder langsomt, og lad det tage den tid, det tager!!!

Mit yndlingsmønster her i bogen er nok bølgebevægelsen i hvide sting på blåt stof. Samme mønster bruges i sand i tempelhaver.

Anmeldt af Lene Bruun Kolff