Af Anne Bauer
Forlag: Turbine
ISBN: 987-87-4067-322-7
Pris: 230 kr
Første indtryk er, at det er en meget farverig bog. Hvilket ikke kan undre, da hønsestrik er farverigt i sit udtryk. Hønsestrik har rod i 70érne, hvor der var opbrud i mange ting. Førhen var det en indtægtskilde for kvinderne, i 70érne vendte mange kvinder sig i mod det, og i stedet for anvendte de håndværket som et redskab i kvindekampen. I mange år har håndarbejdet været lavstatus at beskæftige sig med, men i de senere år har håndarbejde fået et opsving og en højere status. Anna Bauer afslutter sin indledning med at fremhæve, hvor vigtigt det er – i disse skærmtider, at lade sin kreativitet udfolde sig, at du udtrykker og skaber noget med hænderne. Det behøver ikke være perfekt, -det uperfekte kan nogle gange forstærke udtrykket. Hermed lægge hun sig op af Anna Kirketerp, der har forsket i, hvor meget godt det gør for os at dyrke en hobby.
Anna Bauer fremhæver nogle symboler fra 70érne, og hvad de stod for f.eks ”Den knyttede hånd”, som stod for handlekraft, styrke og søstersolidaritet.
Herefter gennemgås ”farvelære for hønsestrikkere”, hvor vigtig det er med kontrast, så mønsteret ikke forsvinder ind i baggrunden, at vi skal lade farverne komme igen, samt at det er en god ide at have graduere overgange, samtidig med at have en god kontrast fra mønsterfarve . Dette er en kendt teknik i Fair Isle strikning. Man kan med fordel gøre brug af en tynd overgangsbort som binder farverne sammen i de forskellige mønstre.
Herefter kommer et afsnit om teknikker, hvoraf nogle er fint illustreret med billeder. Et eksempel er ”baglænsstrik”, som er grundigt forklaret. Personligt har jeg ikke haft mod til at bruge denne teknik, men nu har jeg besluttet mig til at prøve det ud fra Anna Bauers beskrivelse, som er let at følge.
Anna slår fast at ingen størrelse passer alle. I bogen er der lagt vægt på at lave en pasform, som du synes om og som passer dig. Derfor er det vigtig at vide, hvilke mål du selv har, og skrive dem ned, og så sammenligne dem med modellens mål.
Man skal huske at indregne bevægelsesvidde, som afhænger af modellen, og hvad du selv synes.
Hun fastslår, at det er svært at vide garnforbruget, så derfor har Anna Bauer valgt at skrive, hvor meget garn hun har brugt til modellerne, hvilket forhåbentlig giver en et fingerpeg om, hvor meget garn du skal bruge.
I bogen er der mønstre på alt fra sommertoppe, cardigans med rundt bærestykker, voksenstrik, børnestrik, sjaler, huer, vanter, sokker og dukker strikket som i 70érne.
Generelt er modellerne meget farverige, men man bestemmer jo selv hvor stor kontrasten skal være mellem mønster og baggrund – afhængig af hvem man er. Jeg vil mene, at man med fordel både kan graduere farverne i både mønster og baggrund.
Bagerst i bogen er der et afsnit om diagrammer. Der vertikale og horisontale samt smalle overgangsborter, så det er blot at tage for sig af retterne og sammensætte som man lyster. Vil man have mange mønsterborter eller få, mange kontrastfyldte farver eller mere tone i tone. Står man lige og mangler en bort til barnebarnets trøje, er der rigeligt at vælge imellem. Det er op til en selv.
Til slut vil jeg fremhæve at det er en bog man bliver inspireret af, og de mange farver bliver man glad af at se på, samtidig får man et flash back til 70érne. Det kalder på at kigge i ens garnrester, og gøre brug af dem.
I sidste ende er det op til os selv, hvordan vi sammensætter farverne og mønstrene.
Anmeldt af Karin Knygsand Rønhøj