Af Ulva Ugerup
Forlaget: Kratte.dk
ISBN: 987-87-9957-626-5
Pris: 198 kr
Hvorfor skulle man åbne bogen Tekstile billeder med broderi og budskaber?
Det skal man fordi forfatteren Ulva Ugerup smitter med sin begejstring for interessante kvinder. Denne svenske dame har i årevis syet sine ”tanter” på diverse tekstiler på både maskine og i hånden og nu er de på opfordring blevet delt i denne bog på 73 sider. Hun bruger dimser, pailletter, knappe, prøvepose clips og hvad hun nu ellers lige finder og føler for at sy med i, for at portrættere de kvinder hun syntes har gjort en forskel i verden. Måske er det kvinder hun er stødt på, mens hun læste kunsthistorie og litteraturhistorie på universitetet i Lund, måske igennem sit årelange virke i AB bibliotekstjenesten? Uanset hvor hun har gravet alle disse kvinder op, så kommer de i hvert fald ud i tekstiler fra hendes hænder.
De fleste får deres eget portræt, men ind imellem og lidt tilfældigt, opstår der 2 damer ved siden af hinanden på et værk. Som nu f.eks. Tabitha Babbitt der i 1813 opfandt rundsaven, hun har fået plads ved siden af Karen Blixen der har fået en kapsel fundet på gaden som pynt på turbanen og de danser riverdance (det er der faktisk mange af ”Tanterne” der gør), men Ulva husker ikke lige hvorfor de kom til at stå sammen, det kunne være noget med at Karen Blixen også ville passe godt på det stof funderer hun.
Der er også en hattekalender i bogen. Et værk hvor der er syet 12 berømte damers hat ud for hver sin måned med navnet på indehaveren under. Billedet hedder Freedom Fighter og i midten af kalenderen/billedet, står en dame med perlebriller på og en krop i en Cocio dåsekjole der er ganske chick.
Bogens opsætning er med billederne af tanterne i fokus og så har Ulva kommenteret på dem ved siden af. Hun kommer både med politiske meninger, beundring for genialt arbejde, humoristiske funderinger og vrede over kriminalitet overfor ældre mennesker i Sverige.
Vi kommer godt rundt i verden og opdager mange vigtige kvinder som man måske ikke lige selv havde fået øje på. Stilen i billederne er naiv, som hun selv udtrykker det og de oser mere af hopla og humør, end perfekt finish. Men det gør ikke noget her, man bliver smittet af Ulva og hendes begejstring for kvinder med betydning og tekstiler og sidder tilbage med smil i øjnene og godt humør i kroppen.
Anmeldt af Rikke Lyng Christensen