Det er med stor glæde, at vi i væveudvalget kan trodse coronaproblemerne og invitere til foredrag med Benedicte Harder
Benedicte skriver følgende:
”Der er nogle helt grundlæggende faktorer, som altid er i spil, når vi skal udtænke en ny vævning, og de har stor indflydelse på hinanden og det færdige resultat. Det er de formale og æstetiske virkemidler.
Foredraget har fokus på vævet stof til beklædning, og er bygget op omkring de formale og æstetiske valg vi skal foretage allerede i planlægningsfasen, samt hvordan de påvirker kvalitet og udtryk i det færdige stof.
I pausen er der mulighed for at se og føle både materialer og færdige prøver.”
Da Pavillionen på Risskov Bibliotek er under ombygning, har vi fået mulighed for at låne
gymnastilsalen på Skt. Knuds Skole i Ryesgade 24.
I gymnastiksalen er der plads til at holde afstand. Vi stiller håndsprit ved indgangen.
Der vil være te, kaffe og frugt undervejs.
Der er ikke mulighed for at parkere på skolens grund.
Der betales 50 kr ved indgangen for foredraget.
Vi glæder os til at se mange til et inspirerende foredrag
Det har været et mærkeligt forår, ingen møder i Østjysk Tekstilkreds, men vi er på banen igen til mødet den 26. August med Tine Aschenbrenner.
I skrivende stund ser det ud til at Lokalcenter Vejlby åbner den 17. August, så vi regner med at kunne holde mødet som sædvanligt, dog med hensyntagen til Coronasmitte.
Da intet er sikkert, er det muligt vi bliver nødt til at flytte mødet, så hold øje med hjemmesiden eller hvis du er i tvivl, er du velkommen til at ringe til tlf 25 34 12 51.
Der er rigtig mange, der ikke har betalt kontingent for perioden April 2020 til april 2021.
Du bedes indbetale snarest på reg nr. 1551 konto nr. 9274294 eller MobilPay 67378.
Hvis du ikke ønsker at forny dit medlemskab, bedes du underrette kassereren på mail: eller tlf.: 25 34 12 51
Af Ulrikka Mokdad, Gina Hedegaard Nielsen og Lisbeth Tolstrup
Folaget på Tredje
ISBN: 978-87-8923-241-6
Pris 348,- hos Forlaget på Tredje
Dette er den
fjerde bog i serien om Tekstilkunst i Danmark. Mens de 3 foregående bøger blev
udgivet af Borgens Forlag er denne sidste bog udgivet af Forlaget på Tredje, og
derfor alene redigeret af de 3 kunsthåndværkere. Det er der kommet en fin bog
ud af, der håndværksmæssigt matcher bogen emne ”Tekstilkunst”.
Redaktionsgruppen
gobelinvæver og kunsthistoriker Ulrikka Mokdad, tekstil- og billedkunstner Gina
Hedegaard Nielsen og tekstilformgiver og kunsthistoriker Lisbeth Tolstrup har
arbejdet med bogen gennem flere år og har efter mange overvejelser udvalgt 131
tekstilkunstnere til bogen.
Bogen er
disponeret ud fra tre positioner – kunstneropslag, baggrundsartikler og
tekstile profiler.
Kunstneropslagene består af en dobbeltside for hver
kunstner med en biografi koncentreret om årtiet 2008-2018. De enkelte opslag
har et billede af kunstneren samt et eller flere billeder af kunsternes værker
fra perioden. Opslagene har mange konkrete oplysninger om udstillinger,
repræsentationer, legater og lign. for perioden 2008-2018 samt nogle gode
billeder af værkerne. Men jeg savner lidt personlig præsentation af kunstnerne
og deres værker. Der er man alene henvist til kunstnernes hjemmesider.
Der er sket
en udvikling inden for ”tekstilkunst”, og det ses også hos flere af de udvalgte
kunstnere og deres værker. Det kan være i form af nye materialer og måden at
bruge materialerne på, men også at håndværk som broderi og strik indgår i
tekstilkunsten. Det kan her nævnes at Stoftrykker- og Væverlauget i 2013
ændrede navn til ”Dansk Tekstillaug – væv, tryk og broderi”.
Der er for mig mange nye navne i denne bog, og jeg glæder mig til at studere
nogle af dem nærmere. Mange af de afbillede værker ser meget spændende ud.
Baggrundsartiklerne er tematiseret ud fra et ønske om at
pejle nogle tendenser i det forgangne tiår. Selve forløbet i bogen er
tilrettelagt, så artiklerne føjes ind i strømmen af kunstneropslag. Jeg synes
det fungerer fint på den måde. Her vil jeg blot nævne nogle af baggrundsartiklerne:
Jette
Hartvig: ”Tekstil og kunst – og hvad deraf fulgte”. Et spændende indlæg, der
ikke handler om tekstilkunst, men Jette Hartvig beskriver ved hjælp af
eksempler, hvordan tekstiler som materiale og som håndværk kan indgå i kunsten.
Anette Blæsbjerg
Ørum: ”Tekstilmediet og billedkunsten”. Anette Blæsbjerg Ørum giver en række
eksempler på kunstnere, der anvender de tekstile materialer og teknikker i
kunsten. Det er meget en opremsning af værker og udstillinger med mange
notehenvisninger. Der kunne godt være flere billedillustrationer. Sidst i
opslaget er der et afsnit om hvordan uddannelsesmulighederne inden for
tekstilområdet er blevet begrænset specielt i løbet af de seneste 20 år.
Gina
Hedegaard Nielsen: ”Statens værksteder – et fødested for kunst i store formater”.
Gina Hedegaard Nielsen, der var blandt de første brugere af Statens Værksted
for Kunst og Håndværk, fortæller om værkstedets historie og brugen inden for
det tekstile område. Hun skriver om værkstedets betydning for udvikling inden
for den tekstile kunst. Til sidst har hun et afsnit om nye tekstile retninger
og fællesskaber.
De tekstile profiler skal betragtes som en særlig tak til
nogle af de kolleger, vi har taget afsked med i det forløbne årti. Af de 12
udvalgte er nogle kendt fra værkstedsforløb, andre fra undervisning og atter
andre fra forenings- og udstillingssammenhæng.
Jeg kan på
det varmeste anbefale bogen. Det er en fornøjelse at blade i denne
håndværksmæssigt lækre bog, hvor du kan få en ide om hvad der er sket inden for
tekstilområdet. Det er en bog, der er så omfattende inden for området, at jeg
ikke vil undvære den.